عباس اسدی کارشناس حقوقی شهرداری

توضیحاتی پیرامون قولنامه

یکی از مشکلات رایج در میان مردم که حجم عظیمی از پرونده های مطروحه در دادگستری را نیز تشکیل می دهند بحث قولنامه (املاک و خودرو) است. درحال حاضر اکثرافرادی که قصد خرید و فروش (املاک و خودرو) رادارند قادر به ایفای تعهدات خود بطور کامل نمی باشند. مثلاً خریدار نمی تواند مبلغ ثمن معامله را یکجا بپردازد یا فروشنده نمی تواند در همان زمان انعقاد معامله مال فروخته شده را تحویل بدهد یا اقدام به تنظیم سند بکند اما هردو طرف بر سر فروش مال توافق دارند وقتی در این مواقع قولنامه بین طرفین نوشته می شود یک سری قول و قرار بین طرفین بسته می شود و فروشنده نباید مال را به دیگری بفروشد، خریدار هم تا مهلت تعیین شده باید پول رابپردازد.

 ولی باید توجه داشت که قولنامه یک سند عادی است و اعتبار اسناد رسمی را ندارد زیرا به دست افراد عادی تنظیم شده است و ماموران صلاحیت دار دولتی در تنظیم ان نقشی نداشته اند و تا وقتی که طرفین به دفتر اسناد رسمی مراجعه نکرده اند معامله و توافقات انها هنوز رسمی نشده است.

در ادامه به ذکر توصیه هایی به خریداران و فروشندگان می پردازیم که از برخی مشکلات اجتماعی جلوگیری می کنند. یکی از ضمانت اجراهای مرسوم در قولنامه ها بحث«وجه التزام» می باشد و نوعی جریمه نقدی برای کسی است که تعهد خودرا انجام نداده یا با تاخیر انجام داده است و می تواند به سه شکل میباشد

۱-    اگر هریک از طرفین تعهد خودرا انجام ندهند طرف دیگر می تواند وجه التزام تعیین شده را دریافت کند و معامله رافسخ کند

۲-     ۲- کسی که تعهد خودرا انجام نداده علاوه برپرداخت وجه التزام به طرف مقابل بایستی تعهد انجام نشده یا عقب افتاده را انجام دهد و معامله نیز بهم نمی خورد و باقی می ماند

۳-     ۳- طرفین تعهد می کنند که در روز خاصی در دفترخانه مشخص حاضر شوند و تعهدات خودرا انجام دهند که در این حالت اگر یک طرف به تعهد خود عمل نکند طرف مقابل مشروط براینکه خودش به تعهدات خویش عمل نکرده باشد و به تایید سردفتر دفترخانه مربوطه برسد می تواند خسارت روزانه یا همان وجه التزام را از طرف مقابل مطالبه کندو معامله لفظی نیز پابرجا باشد .

به لحاظ حقوقی مبایعه نامه با قولنامه تفاوت دارد زیرا در مبایعه نامه ( خرید و فروش) اتفاق می افتد اما در قولنامه صرفاً وعده بعید اتفاق می افتد اما درجامعه ما در عمل تفاوتی میان قولنامه و بیع نامه وجود ندارد و در پایان پیشنهاد می گردد قولنامه طوری تنظیم شود که در صورت خلفا وعده شما بتوانید علاوه بر مطالبه ی غرامت «وجه التزام» از طرف مقابل الزام وی به انجام اصل تعهد را نیز از دادگاه تقاضا نمائید.

افزودن دیدگاه جدید

Filtered HTML

  • نشانی صفحه‌ها وب و پست الکترونیک بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • تگ‌های HTML مجاز: <a> <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • نشانی صفحه‌ها وب و پست الکترونیک بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.